نوستاپولوژی

ایمیل یا جی میل ؟

بارها و بارها شنیده ام که خیلی از افراد این سوال را میپرسند : " ایمیل بهتر است یا جی میل ؟" . برای اینکه این مسئله کامل روشن شود به هزاران سطر مطلب احتیاج است ، اما در یک جمله مختصر و مفید باید گفت : " این سوال اشتباه است !" . چرا ؟ برای اینکه ایمیل (email) اختصار کلمه انگلیسی Electronic MAIL به معنای فارسی پست الکترونیک است .

بعدها(بعد از انتخاب نام ایمیل و جهانی شدن این نام) یک سرویس پست الکترونیک با دامنه اینترنتی email.com نیز به عنوان یک سرویس دهنده Email شروع به فعالیت کرد که تا چند وقت پیش به کاربران اینترنتی ایرانی سرویس ارائه نمیداد !؟ و اما  gmailچیست ؟ حتما نام گوگل را شنیده اید ! گوگل در بین کاربران اینترنت ایرانی ، تنها نام موتور جستجوی شرکت مطرح google است ! این غول دنیای فناوری ، چند سالی است که جهت رقابت با دیگر شرکت های عظیم حوزه فناوری اطلاعات ، همچون : مایکروسافت ،صاحب موتور جستجوی bing.com و سرویس های پست الکترونیک هات میل (Hotmail) و سرویس فوق العاده لایو (live.com) و همچنین شرکت یاهو (yahoo.com) ارائه دهنده سرویس های پست الکترونیک (@yahoo و @ymail و @rocketmail) اقدام به ارائه سرویس پست الکترونیک و دیگر سرویس ها منجمله ، سرویس اشتراک گذاری عکس (پیکاسا) و سرویس اشتراک گذاری فیلم (گوگل ویدئو) کرده است . سرویس جیمیل همان سرویس پست الکترونیک گوگل است .

اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چرا برخی از کاربران اینترنتی فارسی زبان تفاوت را میان ایمیل و جیمیل جستجو میکنند ؟ پاسخ به این سوال ساده است ؛ اما بگذارید یک فرضیه اولیه مطرح کنیم . " کاربران ایرانی از قبل به سرویس پست الکترونیک ایمیل (email.com) آشنایی داشته اند و حال با سرویس جیمیل گوگل میخواهند مقایسه اش کنند . " . جواب به این فرضیه ساده تر از طرح فرضیه است . خیر . اما چرا کلمه ایمیل و جیمیل نقل محفل شده و پیرامون این دو سرویس تحقیق میکنند ؟

برای پاسخ باید گفت که سرویس پست الکترونیک یاهو ( به خصوص @yahoo.com ؛ دو آدرس دیگر ، rocketmail و yamail چند زمانی است که به سرویس های ایمیل این شرکت افزوده شده) به دلیل سرویس گفتگوی اینترنتی خود (یاهو مسنجر) به سرعت در بین کاربران فارسی زبان جا باز کرد و زمانی بود که اکثر کاربران پست الکترونیک خو د را یاهو میل میدانستند . و همه به پست الکترونیک سرویس یاهو به جای کلمه یاهو میل ، ای میل اطلاق میکردند .

بعد از تحریم ایران و حذف نام کشور عزیزمان از لیست نام های موجود )در فرم ثبت نام پست الکترونیک) و ظهور پدیده ایمیل شرکت گوگل با نام جی میل ، مردم به سمت پست الکترونیک گوگل که علاوه بر خود پست الکترونیک امکانات دیگری هم در کنار خود داشت روی آوردند . این شد که این دو سرویس پست الکترونیک با نام های یاهو میل (در بین کاربران به اشتباه با نام ایمیل) و جیمیل شرکت گوگل ، مطرح شدند و کم کم باعث فراموشی دیگر سرویس های پست الکترونیک شدند . هدف از نگارش این چند خط فقط یک کلمه است . "ایمیل ، یاهو میل نیست . اما یاهو میل ایمیل است ." ؛ شاید بتوان گفت همانگونه که ماه ، گردو نیست اما گرد است !!! و فراموش نکنیم به جای اینکه بگوییم "ایمیل بهتر است یا جیمیل ؟" بهتر است یکی از این سوال را بپرسیم : "1-کدام سرویس پست الکترونیک (ایمیل) بهتر است ؟ 2- یاهو میل (سرویس پست الکترونیک یاهو) بهتر است یا جیمیل ؟" و یا هزاران سوال مشابه .

------------------------------------------

دعوت به همکاری :)

دست به قلم خوبی دارید ؟ وبلاگ نویسید ؟ علاقه دارید با معماری طراحی سایت آشنا شوید ؟ عشق اینترنتید و 24 ساعت آنلاین ؟ عاشق گسترش دین و مذهب خود (اسلام – شیعه) در فضای اینترنت هستید ؟ دوست دارید یک فعالیت فرهنگی و مذهبی داشته باشید ؟ میخواهید برای رضای خدا کاری انجام دهید ؟

سیاره اسلام به کمک شما احتیاج دارد . جهت همکاری با ما زمینه همکاری خود را (فکری ، همکاری در طرح مقالات و مطالب ، حمایت های مالی) به ایمیل info@katana.ir یا شماره پیامک سه نقطه ارسال نمایید . بگذارید با هم اسلام را در سطح فضای مجازی گسترش دهیم . همه با هم برای سیاره ای پر از شادی و شعف . همه با هم برای سیاره اسلام . (www.islamplanet.ir)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد