سال نو در فرهنگهای مختلف/محبوب

سال نو در فرهنگهای مختلف

منبع: travour

ترجمه: یاسر محبوب

 

مراسم سال نو در سیدنی استرالیا

 

سال نو در تایلند

تایلند یکی از پربازدیدترین کشورهای توریستی در دنیاست. خیل عظیم توریستها برای تجربه یک سفر رویایی به سمت تایلند میشتابند. در گوشه و کنار این کشور نقاط توریستی بسیاری دیده میشود که باید دید و بازدید کرد.

در تایلند مراسم سال نو با شکوه و صلابت خاصی در گوشه و کنار این کشور برگزار میشود. به صورت کلی، 3 نوع مراسم مختلف در این کشور برگزار میشود. سال نو چینی، سال نو غربی و سال نو تایلندی. مراسم سال نو چینی معمولا در ماه ژانویه برگزار میشود. در این مراسم، رستورانها و کافه ها با تعداد بسیار زیادی از چراغ ها و روبانها و بالون ها آذین بندی میشوند. به محض رسیدن زمان سال نو همه جا مراسم با شکوه آتش بازی مشاهده میشود. هنگام سال نو، در این کشور رژه باشکوهی برگزار میشود. همچنین مردم از معابد بازدید میکنند و به نمازگزاران هدیه میدهند. به علاوه هنگام مراسم سال نو چینی، مردم خانه هایشان را آذین بندی میکنند و برای دوستان و خویشاوندانشان لباس و پوشاک میخرند.

مراسم سال نو تایلندی در این کشور یکی از مراسم محبوب و جذاب است که معمولا طی هفته دوم ماه آوریل برگزار میشود. طی این مراسم مردم در خیابانها تجمع میکنند و روی یکدیگر آب میپاشند. در این روزها شما آدمهایی را میبینید که در خیابان گرد هم جمع شده اند و هر کدام با تفنگی آب پاش در دست، رهگذران را هدف قرار میدهند.

در قرن مدرنیته، مراسم سال نو غربی نیز در این کشور برگزار میشود. رستورانها، کافه ها و هتل ها به اجرای مراسم خاصی پرداخته غذاهای مخصوص میپزند. مردم نیز در خیابانها جمع میشوند تا از تماشای آتش بازی پرشکوه تایلندی ها لذت ببرند.

 

سال نو در آفریقای جنوبی

مراسم سال نو در آفریقای جنوبی پر از لذت، سرگرمی و اشتیاق است. آفریقای جنوبی یکی از بهترین مکان های ممکن برای برگزاری یک مراسم سال نو باشکوه است. میتوانید شور و شوق و اشتیاق را در چهره های مردم این کشور حتی یک ماه قبل از شروع مراسم سال نو ببینید. بومی ها با اشتیاق و شور عجیبی در انتظار شروع مراسم سال نو لحظه شماری میکنند. هنگام مراسم، زنگهای کلیسا به صدا در می آید و تفنگها شلیک میشود. مراسم دیگری که در سرتاسر دنیا از شهرت بسیاری برخوردار میباشد، کارناوال خنیاگر در کیپ تاون است. این مراسم بخاطر رژه رنگارنگش از شهرت بسیاری برخوردار است. رژه روندگان با لباسهای رنگی خاص خودشان همراه با آهنگ زیبای مارش در خیابانهای شهر رژه میروند و تماشاچیان را غرق در شور و شوق میکنند.

 

سال نو در ایتالیا

مراسم سال نو در ایتالیا بی شک آنقدر ارزشمند است که میتوان بخاطرش ماه ها زندگی در این کشور را تحمل کرد. جشنها و گردهم آیی ها و مراسم پر نشاط سال نو در ابتدای سال، مردم را برای شروعی پرانرژی آماده میکند. هنگاهی که از خیابانهای شهرهای ونیز، فلورانس، ناپل و ... میگذرید مراقب باشید، چرا که بر طبق یک رسم قدیمی در این کشور، مردم وسائل کهنه و قدیمیشان را از پنجره خانه هایشان به بیرون پرتاب میکنند. آنها با این کار نشان میدهند که آماده اند تا یک سال نو جدید را با تمام اتفاقات جدیدش شروع کنند.

 مراسم سال نو در لندن انگلیس

سال نو در ژاپن

سال نو در ژاپن از 31 دسامبر شروع شده و تا 3 ژانویه ادامه پیدا میکند. سال نو که در این کشور با عناوینی چون اوشوگاتسو یا شوگاتسو شناخته میشود و از مناسبتهای بسیار فرخنده ژاپنیهاست. سال نو در ژاپن با به صدا در آمدن ناقوسهای معبد بودهیست آغاز میشود. این ناقوسها 108 مرتبه به صدا در می آیند با این کار، ژاپنیها سال قدیم را پس میزنند و با شکوه و جلال به استقبال سال جدید میروند. افسانه ای سنتی در ژاپن مرسوم است که به روایت آن، 108 آرزوی درونی هر شخصی پاک میشود.

 

سال نو در اسپانیا

مردم اسپانیا، مراسم سال نو را بر اساس آداب و رسوم خود برگزار میکنند. خوردن 12 خوشه انگور، مراسم سال نو اسپانیایی ها را کاملا منحصر به فرد کرده است. مردم 12 خوشه انگور را آماده کرده و به محض فرا رسیدن لحظه سال نو، شروع به خوردن 12 خوشه انگور میکنند. 12 خوشه انگور سمبل 12 ماه سال است. این مراسم بوسیله یکی از پادشاهان اسپانیا قرن ها پیش رایج شد و امروزه همچنان با شور و نشاط خاصی اجرا میشود.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:17 ب.ظ http://geogeraphi-pnu.blogfa.com/

بازم سلام
وبلاگ وزین و خوبی دارید من هر چند وقت یک بار سر میزنم و استفاده می کنم ضمنا چند روزی است وبلاگ گروه جغرافیای دانشگاه هم راه اندازی شده اگر وقت کردید یه نظری هم به اون بیاندازید
واگر هم دوست داشتید تبادل لینک
البته من لینک شما را توی وبلاگ گذاشته ام
با آرزوی موفقیت برای شما

یک دین زده دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:59 ب.ظ

به نام خدا
سلام
جالبه که بعد از گذشت یک ماه از روز اربعین هنوز لوگوی اربعین روی وبلاگ شما به چشم میخوره
بی اختیار به یاد اون مسلمونی افتادم که می خواست یه یهودی رو مسلمون کنه ....
به هر حال جا داره در ایام ولادت حضرت رسول(ص) لوگوی مناسبی تهیه کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد