مشاهیر

جلال آل حمد

"در خانواده ای روحانی بدنیا آمدم. نزول اجلالم به باغ وحش این عالم در سال 1302 بی اغراق سر هفت تا دختر بود.

دبستان را که تمام کردم پدرم دیگر نگذاشت درس بخوانم که: "برو بازار و کار کن"  تا بعد ازم جانشینی بسازد. و من بازار رفتم اما دارالفنون هم کلاس شبانه باز کرده بود که پنهان از پدرم اسم نوشتم. روزها کار و شب ها درس.

همینجوری دبیرستان را تمام کردم و توشیح "دیپلمه" آمد زیر برگه وجودم سال 1322 یعنی زمان جنگ.

جنگ که تمام شد دانشکده ادبیات را تمام کرده بودم و یک سال بعد معلم شدم یعنی 1326. با یک دست لباس نیمدار آمریکایی که خدا عالم است از تن کدام سرباز کنده بودند تا من بتوانم به 80 تومان بخرمش.

3 سال بود که عضو حزب توده بودم. در عرض 4 سال از صورت یک عضو ساده به عضو کمیته حزبی تهران رسیدم و نمایندگی کنگره و از این مدت دو سالش را مدام قلم زدم

حول وهوش سال 1326 ترجمه هایی می کردم که زبان فرانسه رو هم یاد گرفته باشم. همین موقع ها بود که زن گرفتم. زنم سیمین دانشور است که می شناسید.  اهل کتاب و قلم  و دانشیار رشته زیبایی شناسی و صاحب تالیف ها و ترجمه های فراوان  در حقیقت نوعی یار و یاور این قلم که اگر او نبود چه بسا خزعبلات که به این قلم در آمده بود."

آل احمد سفر های زیادی رفت. بیشتر ماموریت بود برای سمینار. به اروپا، آمریکا، شوروی.حاصل هر کدام از این سفر ها سفرنامه ای بود که مال حجش "خسی در میقات " است.
جلال آل احمد پس از سال ها مبارزه سیاسی و فرهنگی و نشر آثار ارزشمند  در سال 1348در گیلان در گذشت.  آثار او: غرب زدگی- ارزیابی شتاب زده- زن زیادی- نون والقلم ، خدمت و خیانت روشنفکران و... .  

 

 

 

 

آرزو ارجمند-شماره چهارم مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد